UKK - usein kysytyt kysymykset

Kuinka voin varata ruokailuja tai muita lisäpalveluja?

Internetin kautta varattaessa ei kaikilla matkoilla pysty varaamaan kaikkia lisäpalveluja suoraan. Tällöin varaukset voi tehdä ottamalla yhteyttä matkatoimistoomme.

Lähetetäänkö minulle ennen matkaa erillisiä matkalippuja tai matkavahvistuksia?

Matkavarauksen yhteydessä toimitetaan varausvahvistuksena toimiva lasku, matkaohjelma sekä tarvittaessa matkaan liittyviä muita asiakirjoja. Internet-varauksissa matkaohjelmat ja muut asiakirjat ovat sähköisinä linkkeinä sähköpostilla tulevassa varausvahvistuksessa. Matkan alkaessa saatte matkaliput kuljettajaltamme tai lähtöselvittäjältämme satamasta ja hotellihuoneen nimellänne hotellista.

Kuinka voin olla varma, että internet-varaukseni on tehty oikein ja että maksu on suoritettu?

Tehdystä varauksesta tulee sähköpostiinne varausvahvistus. Tarkistamme myös jokaisen varauksen erikseen, ja jos varauksessa on epäselvää, otamme yhteyttä asiakkaaseen ensisijaisesti sähköpostitse.

Mistä matkoista saa S-Etukortilla Bonusta?

S-ryhmä ja Pohjolan Matka ovat sopineet valtakunnallisen bonusyhteistyön päättämisestä vuoden 2015 loppuun. Bonusta saa kaikista 31.12.2015 mennessä varatuista Pohjolan Matkan Bonukseen oikeuttavista matkoista riippumatta matkustuspäivästä. 

Kuinka voin perua matkan?

Matkan voi perua ottamalla yhteyttä matkatoimistoomme mielellään soittamalla. Matkojen peruutuksissa noudatamme matkaehtojemme mukaisia peruutusehtoja.

Kuinka paljon voi matkatavaraa tai ostoksia olla mukana?

Bussien kantavuussäännösten takia joudumme rajoittamaan matkatavaroiden ja henkilökohtaisten tuliaisten enimmäismääräksi 20 kg/matkustaja.

Kuinka saan maihinnousukortit satamassa, jos en käytä liittymäkuljetuksia?

Lähtöselvittäjämme on satamassa Pohjolan Matka -kyltin alla n. 1 h 15 min. ennen laivan lähtöä ja häneltä saa esittämällä laskun/varausvahvistuksen maihinnousukortit.

Miten voin tehdä muutoksia varaukselle myöhemmin?

Muutokset onnistuvat vain ottamalla yhteyttä matkatoimistoon puhelimella tai sähköpostilla. Alle 3 vrk ennen lähtöä tehdyistä muutoksista (esim. lähtöpaikan- tai nimenmuutos) veloitamme 12 euroa muutoskuluja.

Mihin aikaan pitää olla satamassa?

Lähtöselvittäjämme on satamassa varauserittelyssä ilmoitettuna aikana, yleensä 1h 15 min. ennen lähtöä. Suosittelemme tulemaan satamaan hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä.

Jos minä tulen Joensuusta ja ystäväni Helsingistä, miten teen varauksen tai miten varaan matkan, jos ystävä tulee eri bussireittiä?

Mikäli haluatte tehdä yhteisen varauksen, varaaminen onnistuu vain ottamalla yhteyttä matkatoimistoon. Jos molemmat tekevät oman varauksen, voi kukin varaaja valita haluamansa lähtöpaikan.

Saanko hinnan alennusta, jos käytän vain toisen suunnan bussikuljetuksen? 

Jos matkan hintaan sisältyy kuljetus, hinta on meno-paluu -hinta eli alennusta ei myönnetä, vaikka käyttäisi vain yhden suunnan. Jos liittymäkuljetus on lisämaksusta, voi käyttää ja maksaa vain toisen suunnan kuljetuksen.

Miksi en ole saanut vahvistusta sähköpostiini vaikka varaus on tehty jo eilen?

Tarkista toimistoltamme oletko laittanut varaukselle oikean sähköpostiosoitteen.

Pääsenkö lähipysäkiltäni liittymäkuljetusten kyytiin? 

Liittymäkuljetuksia satamaan järjestetään eri puolilta Suomea. Pysäkit on määritelty reiteittäin etukäteen ja matkan kesto satamaan aikataulutettu pysähdysten mukaisesti. Varmistaaksemme aikataulussa pysymisen, lisäpysäkkejä ei valitettavasti voida lisätä pysäkkeihin.

Kuinka aikaisin on oltava lähtöpysäkillä?

Bussipysäkillä tulee olla 15 min. ennen ilmoitettua lähtöaikaa.

Tarvitaanko matkalle passia?

Pohjoismaihin ei tarvita passia, mutta kuvallinen henkilöllisyystodistus on kuitenkin hyvä olla mukana. Viroon ja Venäjälle tarvitaan passi, Viroon matkustettaessa käy myös uudenmallinen henkilökortti. Venäjälle matkustettaessa on passin oltava voimassa vähintään 6 kk matkan jälkeen.

Myös muihin maihin matkustaessa Suomen kansalaisella on oltava yleensä passi. Kun liikutaan Schengenin säännöstöä soveltavasta maasta toiseen, matkustusasiakirjaa ei yleensä viranomaisen toimesta tarkasteta. Matkustajan on kuitenkin pidettävä mukanaan voimassa olevaa kussakin jäsenmaassa hyväksyttyä matkustusasiakirjaa (passia tai uudenmallista henkilökorttia). Huomaathan, että kuljetusyhtiöt tarkastavat matkustajien matkustusasiakirjoja myös sisäliikenteessä.  (Lähde: www.raja.fi/ohjeita/matkustusasiakirjat).

Osa maista (esim. Venäjä) vaatii myös erillisen viisumin, kysy lisätietoa toimistoistamme.

Mistä tiedän ikärajan laivalla?

Klikkaamalla laivayhtiön nimeä pääset suoraan heidän nettisivuilleen katsomaan voimassaolevat ikärajat. Viking Line, Tallink Silja, Eckerö Line ja Finnlines.